Brev:
Fra grød til familiens mad?
13. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Fra grød til familiens mad?
Kære Helen
Min søn er nu 7 måneder og jeg er meget usikker på, hvordan vi skal begynde at give ham mere almindelig mad.
Jeg læser tit om forældre der giver deres børn rugbrød med pålæg, almindelig aftensmad osv. til børn som er yngre end min søn.
Jeg kan ikke rigtig overskue hvordan vi skal bære os ad med at give ham mad som han skal tygge før han kan sluge det. Jeg er faktisk lidt bange for det. Indtil videre har vi blendet eller most med en gaffel. Når vi moser med gaffel er han ofte ved at brække sig af de klumper han får. Det er dog begyndt at blive bedre.
I går fik han for første gang en blendet frikadelle i sin kartoffel-gulerodsmos og selvom det var blendet var klumperne store nok til at han oplevede stort ubehag og kastede op af det. Det var ingen succes.
På samme tid finder jeg det også uoverskueligt at kokkerere til ham tre gange i døgnet. Det er svært at få til at hænge sammen syntes jeg. Der er så mange regler som fx at man ikke må fryse ned osv. hvis der er erstatning i. Vi laver al grøden på erstatning.
Jeg er bange for at hvis jeg ikke gør det får han ikke de næringstoffer han har brug for.
Her er vores rytme
05.30-07.00 vågner et sted i dette tidsrum. Får en flaske på 100-160 ml
08.00-09.00 Får grød indenfor dette tidsrum. Vi giver ham hirsegrød, øllebrød eller havregrød. Nogle gange med lidt rugmel eller boghvede kerner der blandes. Havregrøden og hirsegrøden tilsættes frugtmos.
Sover en time til to.
09.30-11.00 Her et sted imellem får han endnu en flaske med 100-125 ml erstatning
12.00-13-00 får han frokostgrød. Risgrød, eller øllebrød og ofte bananmos til dessert
Sover en times tid til to
15.00-16.00 her et sted får han igen en flaske på ca 100 ml
17.30-18.30 får han ofte 100 ml erstatning fordi han bliver meget meget sulten og det skal gå hurtigt. Lidt tid efter flasken får han grøntsags mos. Søde kartofler, almindelige kartofler, ærtemos, gulerødder, broccoli mos, nogle gange tilsat timian eller andre krydderier. Han har en gang fået spinat, fiskefrikadelle, hvidløg og squash.
19.30-19.45 får han 160 ml erstatning og så bliver han puttet og sover klokken 20.00
01.00-03.00 Vågner en enkelt gang indenfor dette tidsinterval og drikker 160 ml erstatning.
Vi har prøvet at give ham en flaske ved 23.00-24.00 tiden for at droppe nat flasken og han spiser gladeligt 160 der, men vågner alligevel midt nat og insisterer på at få en flaske så vi har droppet at give den sene aftenflaske.
Jeg savner noget inspiration til hans madplan, specielt hans frokost og nogle gode råd til hvordan vi kan bevæge hos hen mod den almindelige mad som minder om vores.
Udover det syntes jeg også han bliver hurtigt sulten hele tiden. Jeg syntes han får meget mælk mellem måltiderne og jeg undrer mig over at grøden ikke mætter mere? Han spiser meget grød! Han spiser i hvert fald halvanden dl ved hvert måltid vil jeg tro. Han er ikke specielt stor. Meget slank, lige under 8 kg og 69 cm lang.
Vi tilbyder ham vand ved hvert måltid i tudekop og han elsker at få skyllet munden og puster og leger med koppen og vandet men det der med at drikke, det er han altså ikke så god til.
Er spændt på at høre hvad du har at sige om vores situation.
Venlig hilsen